Gummibåd, Dinghy, Tender….

Kært barn mange navne – Men en ting er sikkert. En gummibåd er nok en langturssejlers bedste ven – eller i hvert fald meget tæt på.

Når du ligger dag efter dag, uge efter uge og måned efter måned i en ankerbugt så er gummibåden det eneste som kan fragte dig og din besætning frem og tilbage mellem båd og land. Om det er for at gå på opdagelse, handle friske forsyninger eller blot for at mødes med andre sejlere, så er det næsten ikke en mulighed at undvære en gummibåd.

Men udover gummibåden, så hører der gerne en påhængsmotor til. Man kan naturligvis gå med den øko venlige løsning og blot bruge årerne. Men der kan til tider være pæne afstande ind til land, og derudover vil det i dårligt vejr være vanskeligt at komme igennem kraftig vind, bølger og vanskelige strømforhold uden en motor. Derfor er det ikke kun et “nice to have” men også væsentligt at det er en motor som passer i størrelsen og som er til at stole på. Men samtidigt skal den ikke være større end man kan håndtere den når den skal til og fra gummibåden.

IMG_1164
Den nye Double O trækker den gamle hjem til garagen:)

Jeg havde kig på en del modeller da jeg skulle udskifte min første gummibåd til en større som skulle med på turen – men da Watski fremviste deres hvide/blå Double O både, så var jeg ganske overbevist. Som en af de få, så har man ført den oppustelige V bund ud til det bagerste af båden. Dvs den får et ekstra “lift” udover pontonerne. Det er tydeligt at mærke når man accelerer – Det er næsten ikke muligt at “stejle”. Derudover så er den også med til at sikre når man sætter motoren på, at den ikke synker alt for meget ned.

IMG_1324
Bagerst mellem pontonerne ses bunden som går ud og giver ekstra “lift”

Udover den forholdsvis smarte V-bund med sit ekstra “lift”, så er kvaliteten ikke til at tage fejl af. Selvom jeg godt er klar over at de bedre gummibåde idag nok er lavet på samme måde og måske endda samme sted? – Så er jeg stadig ganske imponeret over samlingerne, ventilerne og selve gummibådsdugen som virker til at stå godt imod snavs og andet møg.:) Double O kan blandt andet findes hos Watski.dk

IMG_2845

Påhængsmotoren – Som sagt er en af mine erfaringer, at den ikke må være for stor og tung. Min første motor var en Suzuki på 2.5 hk. Den vejede blot 16 kg. Den var utrolig nem at tage af og på, og jeg kunne nemt håndtere den ned af badestigen på båden.  Men 2.5 hk var for småt til den nye Double O, og jeg havde derfor kig på en 4 eller 6 hk. Det blev til en 4 hk Suzuki ( Som ses på billedet ). Den vejer 26 kg, hvilket gjorde, at den ikke længere var så nem at bære op og ned af den stejle badestige. Derfor fandt jeg en bæresele som spændes om motoren og sammen med bomudhalet så har jeg nu min egen “motorkran”. Det fungerer super godt, og jeg klarer det nemt alene. Bæreselen kan købes hos blandt andet Shipshop.

En anden erfaring jeg vil dele er, at på min 4 hk Suzuki, der var ikke mulighed for at tilslutte en ekstern tank. Det betyder man er “begrænset” til den indbyggede på ca 1 liter. Den bruger omkring 1.5 liter i timen ved fuld gas. Normalt er det fint nok, især fordi jeg gerne har en lille 5 liters dunk med i gummibåden. Men i sommers, i Stockholms skærgård opdagede jeg ulempen. Jeg lå i en ankerbugt ( Nåtterö ) ca 7 sømil væk fra nærmeste havn, og var ved at løbe tør for friske forsyninger:) Jeg tog derfor gummibåden og satte kurs mod havnen, Nynäshamn – Det var rimelig blæsende, så der var en forholdsvis stor bøljegang , og efter en 4-5 sømil kiggede jeg ned i den indbyggede tank og så den var næsten tom – i bølgeskvulp fik jeg hældt benzin i tanken igen og kunne fortsætte – men øvelsen fik mig til at indse, at jeg helt sikkert ville finde det irriterende at på langtur over 3 år,  hvor ture som den her nemt kunne foregå flere gange om ugen, ville være nødt til og stoppe og fylde på – og hvis det så samtidigt er i trafikkeret vand, måske endnu dårligere vejr, regn fra oven som i worst case vil ryge ned i tanken mens man fylder på – Tja – Man kan selvfølgelig nok klare sig, men som jeg indledte med- Det er det primære og daglige forbindelsesled mellem båd og land. Og af den grund syntes jeg det skal være iorden, og ville derfor gerne have en ekstra tank tilsluttet.

Man kunne godt nok tilkøbe nogle dele og påbygge det, så man kunne få en ekstern tank tilsluttet- Men det havde jeg ikke mod på – Jeg har ikke selv færdighederne til og rode med den slags. Derfor satte jeg motoren til salg, og fik den hurtigt solgt til en flink herre – Og i sidste uge fandt jeg en sprit ny 6 hk Mercury med ekstern tank til en super pris – faktisk næsten det samme som jeg fik for min gamle motor.

Fordelen er, at nu kommer jeg selv til at kunne køre maskinen til, og på den måde sikre mig og besætningen, at den har haft et godt liv – Hvilket er med til at sikre en forhåbentligt driftsikker motor, og ro i maven den dag man har brug for det.

IMG_0609

6 meninger om “Gummibåd, Dinghy, Tender….

  1. Anders Jessen

    Hej Martin Godt gennemarbejdet og velskrevet. 1. Må jeg lægge dine indlæg ud på vores hjemmeside? 2. Har du det godt? Og hvornår kommer du afsted? 🙂 PS. Har fået endnu flere fede ting. Vi tales ved

    Med venlig hilsen/Best regards

    Anders Jessen Watski A/S (From iPhone)

    Den 8. feb. 2016 kl. 22.57 skrev Lady A :

    WordPress.com Martin Herløv posted: “Kært barn mange navne – Men en ting er sikkert. En gummibåd er nok en langturssejlers bedste ven – eller i hvert fald meget tæt på. Når du ligger dag efter dag, uge efter uge og måned efter måned i en ankerbugt så er gummibåden det eneste som kan fragte “

    1. Hej Anders.
      Mange tak – Og selvfølgelig, det er du meget velkommen til:)
      Det går rigtig godt – Båden er endelig ved at være sejlklar igen. Vindspejlet er godt nok længe undervejs – det bliver først færdigt om 4-5 ugers tid. Men teakarbejdet og de nye klamper er næsten 100 % færdigt. Humøret steg voldsomt da jeg kom forbi båden og så bådebyggeren havde fået lagt de nye teaklister på:)

      Men afrejsen bliver sommeren 2017. Så jeg holder fast i udsættelsen – selvom jeg gerne slap fortøjningerne nu til sommer. 🙂 Men skibskassen er ikke helt der hvor jeg ønsker den skal være for at have råd/plads til uforudsete udgifter + mangler jeg stadig en smule udstyr:)
      Lyder godt med nye lækre ting – Må forbi og kigge en dag – Og skal også se Savage Rose en dag:)

  2. Lækkert grej Martin. Var lige inde og kigge, kunne huske du havde lavet noget smart hejs til påhængsmotoren. Vi kan desværre ikke bruge vores storskøde, da det sidder fast på båden. Købte lige en Mercury idag, dog kun 4hk, men også på 26 kg. Er lidt misundelig på dit dinghy setup, vi bøvler en del med at finde en løsning. Davider på en Bianca 420 er nok ikke godt.

    1. Ja det fungerer altså ret godt med det hejse system til motoren:) kan i ikke bare have en talje system som i sætter på bommen og så bare bruger det til kun det formål ?

      Davider er rare – men også en gang imellem ivejen. Især i havne 😬 🙂 men det er rigtigt, det passer måske ikke helt så godt til Bianca’ens agterspejl. Skulle i en dag have targa? Så kan det jo laves sammen med den ligesom på Cherie.

      1. Jo, det må blive en selvstændig talje, jeg har en masse liggende. Overvejer targa, men er heller ikke sikker på det er smukt på en 420. Men en eller anden løsning skal findes til den gummibåd.

Leave a Reply