Grøn (Vind ) energi ombord

I 1 år har jeg haft afprøvet Silentwind, en vindmølle til marinebrug. Jeg modtog min mølle december 2014 og fik den monteret i foråret. Jeg havde brugt lang tid på at finde en mølle som gav et godt strøm output, men som samtidigt heller ikke skulle larme så meget, at man aldrig havde den tændt. For hvad hjælper det så at den giver masser af strøm, hvis den altid er slukket pga støj.

Silentwind møllen lød som et godt produkt. Oveni så var det endda også den mølle som Volvo Ocean Race brugte på deres både. Så efter at have fundet både designet og specifikationer tilfredsstillende, fik jeg bestilt en gennem fabrikken i Portugal. De var meget behjælpelige med at lave en god pris og sendte den hurtigt til Denmark.

De første gange hvor jeg brugte den til søs, der var jeg en smule overrasket over lyden fra møllen. Jeg syntes den larmede mere end hvad de havde fortalt. Dernæst lavede den ret store vibrationer. Jeg havde flere gange kontakt til Silentwind for at få hjælp til hvad det kunne være. Men der var ikke rigtigt noget som hjalp. Men jeg valgte at tolere det, for jeg havde jo aldrig før har en vindmølle. Så hvordan definere man om den larmer meget? i forhold til hvad, når man jo ikke har prøvet andre. Men desværre gik der ikke ret langt tid, et par måneder, så begyndte den at lave en frygtelig høj hylelyd hver gang møllen stoppede. Den er designet på den måde, at når batterines spænding er over 14.4 volt, så stopper den møllen ved at kortslutte sig selv. Hver 5 minut tænder den så sig selv igen, for at “føle” om spændingen stadig er for høj, eller om der er brug for at lade. Det er ikke særlig praktisk når man f.eks sejler for motor. For så laver den øvelsen hele tiden. Og hver gang den så stoppede, så kom pivelyden inden møllen stod helt stille. Det lød som en luftalarm.

Derudover oplevede jeg desværre, at regulatoren som fulgte med, ikke var af ret høj kvalitet. Den havde det med at glemme ens indstillinger. En dag på min sommerferie, lagde jeg mærke til en lyd inde ved batterierne. En underlig summen. Det var så batterierne, hvor spændingen var helt oppe på 15 volt. Regulatoren havde ikke slået fra… Jeg fik koblet det hele fra og frygtede mine batterier var ødelagte. Heldigvis virker det ikke som om de har taget skade.  Jeg koblede tingene til igen, og holdt øje med regulatoren. Jeg fik af vide fra Silentwind, at jeg skulle resette regulatoren ved at kortslutte den. Det hjalp også og jeg kunne fortsætte ferien nogenlunde tryg. Men holdt alligevel godt øje med spændingen på batteriene.

På ferien mødte jeg en tysk sejler i Kalmar Havn. De lagde sig uden på mig, og jeg bemærkede at de også havde en vindmølle. En Superwind 350. Et tysk mærke. Jeg bemærkede også, at den var tændt, selvom de lå i havn. Jeg havde slået min fra pga støj. Både for egen skyld, men især for andre i havnen. Men deres larmede slet ikke. Jeg kom i snak med dem, og de forklarede de selv havde haft en Silentwind som mig, men endte med at returnere den, netop pga. støj. Manden var ingeniør, og havde ret godt forstand på elektronik. Han havde udfordret Silentwind på måden de byggede møllen på, og mente i bund og grund, at produktet er for ringe bygget, dårlig kalibreret = store vibrationer ved høje vinde, og så at regulatoren var helt forfærdelig.

jeg tog kontakt til Silentwind og forklarede dem problemerne og at jeg lå ved siden af en som tidligere havde haft en Silentwind, men havde haft samme problemer mig jeg nu havde.

De besluttede at sende mig en ny hvis jeg sendte den anden retur. De havde lavet nogle opdateringer samt fundet en anden regulator, som de mente løste alle problemerne.Super fin service af dem.

Men resultatet var det samme. Og den nye regulator var stadig af en ret lav kvalitet. Det er et kinaprodukt som de re-brander under Silentwind. Det kan være helt ok, hvis produktet bare er iorden. Men det var det her ikke. Softwaren som er på regulatoren, kører over bluetooth til din telefon eller tablet. Men det er så ustabilt, så man hver gang har problemer med at forbinde til regulatoren, og problemer med at sende indput til om den skal starte eller stoppe.

Efter noget tid kontaktede jeg Silentwind igen, og forklarede at jeg gerne ville returnere produktet og hæve købet, da jeg ikke syntes produktet levede op til forventningerne.

Så blev Silentwind møllen byttet ud med en Superwind 350. Efter 2 Silentwind møller, så syntes jeg, at jeg havde givet dem en fair chance. Støjen var for høj i forhold til hvad de siger, leverer for lidt strøm i praksis, og regulatoren er ikke til at stole på. Møllen er tilgengæld en af de flotteste syntes jeg. Men hvad hjælper det hvis den er ringe. Så jeg bestilte en Superwind fra Tyskland og fik lavet en aftale med Silentwind om at returnere deres.

Lige fra jeg pakkede Superwind møllen ud kunne man både se og fornemme at materialerne var bedre, og at man har gjort mere for at dæmpe støj og vibrationer.

Superwind møllen har et lavere maks omdrejninger pr minut end de fleste andre møller, hvilket giver mindre støj. Den drejer sine blade alt efter hvor kraftig vinden er, og på den måde tilpasser sig vindhastigheden. Svare til at den har et ekstra gear.

Der er nu praktisk talt ingen lyd i kahytten og i cockpittet skal man lytte meget godt efter for at høre møllen.

Jeg har lagt lidt billeder af begge møller til sammenligning. Og hvis nogen går med tanker omkring vindmølle, så bidrager jeg meget gerne med mine erfaringer.

6 meninger om “Grøn (Vind ) energi ombord

1. Mads Poulsen

Det skal blive en Superwind for os også 👍👍 super gennemgang du har lavet Martin ..1000 tak👍⛵️

Med vänlig hälsning Best Regards Mads Poulsen NextCore AB

> 10 jan. 2016 kl. 14:52 skrev Lady A : > > >

2. Hei, opplever mye av det samme som deg. Jeg hadde en Air Breeze med Spreco blader. Men den hadde en gnagende lyd fra generatoren som over tid var uutholdelig. Vet ikke om jeg fikk et eksemplar med feil, men byttet etter noen år til til Superwind. Det ble mye bedre. Ikke mindre “whistle” fra bladene egentlig, men generatoren lager ikke støy. Superwind er hos oss tilkoblet hele tiden.

Men jeg tror det er slik, mht vridbare blader, at de bare vrir seg når vinden blir for sterk. De tilpasser seg ikke vinden på annen måte… ?

1. Hej Stein.
      Jeg er i hvert fald blevet rigtig glad for Superwind:) Og hos mig er den også tilkoblet hele tiden. Har aldrig haft brug for at slukke den.
      mht til de vridbarer blade, så vrider de sig, når vindstyrken når en bestemt hastighed. ( Måske også det du mener ? ) 🙂 Det gør at den sænker hastigheden, rpm, men lader stadig og kan derfor udnytte vinden. De fleste andre vindmøller stopper gerne helt når vinden bliver for kraftig. 🙂

3. Vi har mange års erfaring med AIR-X og AIR Breeze, den siste med Silentwinds carbon rotorblader. På tross av dette opplevde vi mye vindstøy og ikke minst vibrasjoner slik du beskriver.
    For 3 år siden deltok jeg som mannskap på en seilas over Atlanteren og den båten hadde en Superwind 350. Jeg ble imponert over hvor lavt støyniva den hadde. Når strømleveransen også var jevnt god var saken enkel, vi byttet til Superwind på vår båt og har bare gode erfaringer. Ikke minst er elektronikken med, spenningsregulator, strømdump, og stopp funksjon velbygd og funksjonell. Hele pakken fremstår som solid og meget velbygget, kostbar ja, men svært holdbar. Det aller beste er dog at vindmøllen kan stå på når som helst og hvor som helst for den er i praksis lydløs, og elektronikken beskytter batteriene mot overlading.
    Mvh
    Henrik

1. Hej Henrik.
      Det er samme oplevelse 🙂 Superwind 350 virker meget gennemført i kvalitet og måden man har tænkt over detaljerne.
      Jeg havde næsten altid min Silentwind slukket når jeg sejlede, og når jeg lå i havn var den altid slukket. Med Superwind, så tænker jeg slet ikke over det. Har ikke monteret stop knappen endnu, da jeg ikke syntes det har været nødvendigt 🙂