Ankergrej

Noget af det som har størst fokus når jeg sejler ud på en længere tur, som f.eks min sommertur til Åland, det er ankergrejet. Ud af 30 overnatninger, så forgik de 23 for anker. Det stiller krav til at udstyret er korrekt dimensioneret og at det er af den rigtige type.

Sidste år sejlede jeg rundt med et CQR plovanker. Det fungerede ok, men efter at være drevet 2 gange i kraftig blæst, så satte jeg mig for at finde et andet anker. Jeg fandt et Delta anker på den blå avis, og det var da også en klar forbedring i forhold til CQR. Men jeg var ikke overbevist. Derfor ville jeg undersøge nærmere omkring hvad andre brugte og hvad man skulle være opmærksom på. Der lærte jeg en helt ny verden at kende. Næsten en religion.

  

Jeg stiftede bekendtskab med Rocna – Et voldsomt anker som ofte sidder akavet på mange både pga. den store bøjle. Jeg kunne til gengæld læse, at Rocna var mange langturssejleres favorit anker. Det var af den “nye” type plovankre, og var blandt andet i kategori med ankre som Manson Supreme, The Spade og Bügel.

At valget så faldt på Rocna skyldtes flere ting – Det var det eneste af ovennævnte typer, som var til at få fat på i DK. Derudover virkede det som om at det var manges favorit anker, og at det scorede flot i mange test.

Nu har jeg så haft Rocna i et år, og fået det brugt rigtig godt og grundigt i snart alt slags vejr.

Og jeg må sige, at jeg er imponeret. Jeg gik med et 25 kg, og bruger 8 mm kæde hele vejen. Jeg har ikke én gang ud af mine ca 80 ankringer i år, oplevet at det har sluppet, drevet eller bare rykket sig. 

I starten skulle jeg lige vænne mig til, at der var et nyt anker – Gad vide hvordan det holder, og er det nu så godt som man har læst, og alle de tanker som kommer, når man først en gang har prøvet at vågne op til lyden af et anker som har sluppet, og båden er gået på grund midt om natten.

Det tog mig en hel del overnatninger I dårligt vejr, før jeg kunne lade være med at vågne 15 gange på en nat, liiige for at tjekke om ankeret nu lå som det skulle.

Nu er jeg så tryg ved det, så jeg uden problemer tør forlade båden med gummibåden, også selvom det skulle blæse lidt. Det ville jeg aldrig have gjort med det gamle anker.

  
Efter en del brug, så opdagede jeg desværre at der var kommet noget rust på bøjlen. Og lige præcis på et sted hvor der ansolut ikke var noget slid. Jeg kunne forstå at det ville komme på spidsen af ankeret hvis det har slebet op af en sted på bunden eller noget I den retning.

Jeg kontaktede Rocna, og med det samme tilbød de at bytte det hos min Watski forhandler hvor jeg havde købt det. De beklagede meget at der var kommet rust, og de ville rigtig gerne have det hjem for at undersøge det. De noterede sig serienummeret som jeg oplyste, og så ville de tjekke om der måske havde været en dårlig galvanisering. Super flot service.

Da det nu alligevel skulle byttes, spurgte jeg Watski om jeg måtte bytte til et 33 kg, og betale forskellen. Igen, der var ingen problemer. Fantastisk med god service.

Jeg ville gerne have et 33 kg. Ikke fordi jeg syntes de 25 kg havde været for lidt. Men i og med at jeg skal bruge mit anker på jordomsejling, og at 3 år af mit liv skal forgår primært for anker, så ville jeg gerne ”forsikre” mig med et lidt større anker og på den måde have lidt mere sikkerhedsmargin til en orkan eller andet der kan ramme mig på turen.

Jeg har nu også prøvet det nye 33 kg anker af – Og det holder bare! 🙂 Jeg er SÅ klar til jordomsejling!

Det er lidt sværere at få op – især i mudderbund. Men det fungerer godt at køre kæden helt tot, og så sætte lidt motor på. Så brækker ankeret op af bunden, og det kan nu køres helt op med spillet. 
  
Jeg kan varmt anbefale Rocna – Jeg brugte selv rigtig lang tid på at læse test og andres erfaringer, og brugte ikke ret meget tid på at læse producentens egne beskrivelse. Det giver jeg normalt meget lidt for. Derimod er andres erfaringer guld værd. Og sammenlagt af flere sejleres erfaringer og beskrivelser, så var jeg overbevist – Og fortryder på ingen måde mit valg af anker. Også selvom det er svært at få op, stort og klunset i stævnen – så fortrækker jeg det frem for et pænt anker som er nemt at få op men som til gengæld ikke kan give dig en rolig tryg nat.
 

Håber mine erfaringer kan bidrage til dit eget valg 🙂 

  

7 meninger om “Ankergrej

  1. Flemming Torp

    Glimrende, troværdig og relevant “forbrugeroplysning” …
    Jeg valgte godt nok et andet anker, da jeg skiftede, pga. bøjlen på Rocna-ankeret, som jeg var bange for at snuble over (!) og det ikke ville sidde godt på stævnen på min båd. Men fint at du deler dine praktiske erfaringer med os andre!

    1. Tak Flemming – og enig i din tanke omkring bøjlen. Den kan til tider være i vejen, men jeg ligger meget sjældent på pælepladser, oftest til kaj, så det betyder ikke så meget lige for mig 🙂

  2. Viggo Dandanell

    Flot indlæg Martin. Du har sikkert fået dit nye 33 kg anker til en fornuftig merpris.

    Hilsen

    Bente og Viggo

    Fra: Lady A [mailto:comment-reply@wordpress.com] Sendt: 13. oktober 2015 21:29 Til: viggo@dandanell.dk Emne: [Nyt indlæg] Ankergrej

    Martin Herløv posted: “Noget af det som har størst fokus når jeg sejler ud på en længere tur, som f.eks min sommertur til Åland, det er ankergrejet. Ud af 30 overnatninger, så forgik de 23 for anker. Det stiller krav til at udstyret er korrekt dimensioneret og at det er af den “

  3. Vi går selv og overvejer at skifte vores CQR ud med et Rocna el. Mantus.
    Af samme grund som dig.
    Men hvordan når du firer ankeret ud fra holderen, holder det sig væk fra fribord?
    Det er jo noget større.. Vil ikke risikere det vipper ind i fribordet :/

    1. Ja det holder sig rimelig pænt væk. Nu er min stævn jo så også skrå som i de gamle dage – Jeres er vidst noget mere lige, så skal ikke kunne sige om det er et problem. Tilgengæld kan det være jeres ankerbeslag måske sidder tilsvarende længere ude fra stævnen. Jeg skal prøve en dag og lave en video hvor det blive firet ned. 🙂

  4. Simon

    Hej Martin. Tak for en fin blog! Er dit Delta anker mon til salg? og i så fald hvor mange kilo er det på? Mvh. Simon (Kalkbrænderihavnen)

Leave a Reply